Memento

Acum cativa ani aveam timp si chef si un bun obicei: scriam "recenzii" pentru tot ce inseamna advertising prost facut. In speranta ca timpul, cheful si obiceiul imi vor reveni , iaca doua mostre publicate atunci pe site-ul IQAds.

Patimile lui Cuvant
Film de (te-apuca) groaza

Sfintele scripturi ne arata ca la inceput a fost Cuvintul si Cuvintul era Dumnezeu. Si Dumnezeu a facut omul, dupa chipul si asemanarea Lui. Iar din om, pre nume stiintific, homo sapiens, a aparut subspecia homo copywriterus flascus, numit popular copywriter. Acesta, suparat parca pe Dumnezeu, a luat Cuvintul si s-a pus pe grozavii; l-a supus la perversiuni greu de imaginat, l-a fortat sa se asocieze in vederea comiterii de infractiuni sintactice si stilistice, l-a torturat in expresii fara noima, l-a crucificat intru glorificarea mintii lui strimbe si inguste.Asa am fost martori nasterii unor texte la care nici cu gindul nu gindeam."Rejuvaniseaza-te !", trimbita un sticker lipit pe autobuzele din Bucuresti, indemnindu-ne sa ne spalam pe cap. Se sparie gindul! Rejuva... ce ? Lasind la o parte faptul ca suna total neromaneste, gindul te duce la verbul "a juisa" care, asociat cu (probabil) aspectul samponului, da o senzatie de "catifelare" de te ia greata. Tot cu greata te ia si cind auzi sloganul la Almette: "gustul pufos al naturii", timp in care ni se arata o... papadie. Faptul ca, de multe ori, natura e de-a dreptul colturoasa nu mai conteaza in colturile mintii celui care a scornit sloganul. Trecind peste asta, oricine a bagat ceva pufos in gura a constatat ca senzatia nu prea e de bine (mie mi se strepezesc dintii numai cind scriu despre asta). Dar daca vrei sa bagi in gura altceva, iti sta la dispozitie Chokotoff. Off... Smirnoff... facuta din cartoff... (multumesc Razvan Exarhu!). Ei bine, pelinga numele rusificat cu forcepsul, de parca cei de la Kraft sunt kamarazi cu Putin, din spot aflam ca Chokotoff nu e delicios, nu e bun, e doar NOU. Da, iata ce calitate unica are Chokotoff ! Dar chiar e unica ? Nu prea ,pentru ca aproape toate produsele sunt "noi". Noul detergent, noua periuta de dinti…. noul-noua-noul-noua, de ti se face dor de vechile vremuri. Si daca tot am pomenit de ele, sa ne aducem aminte de primele onomatopee din protoistoria publicitatii de pe la noi: "pst-pst, cichi-cichi…". O tempora… Dar lucrurile au evoluat si au mers chiar in pas cu SF-ul. Ne-au invadat astfel "nanozomii de proretinol" de rit L'Oreal, "provitaminele" ot Pantene sau "nanotehnologia" lichidului de spalat geamuri Clin. Totul e cit mai inedit, totul e "super". Hochland e "super" (super... ce ? super… cum . Iar Timisoreana "e si mai buna". (da, punct !) Mi se-ntreaba gramatica-n cap: si mai buna ca ce, si mai buna ca cind (sic!) ? Raspunsurile le vom gasi, vai, ce vaca sunt, poate in laptele Fulga sau in Lieidi Milc, cu plus (sau gust de calciu.
Si pentru ca subiectul e departe de a fi epuizat (dar eu sunt, putin), trag deocamdata linie aici si va dau o tema de casa din spotul la "noul" Ace: …"Alearga incontinuu, ce rezistenta! La fel ca si acest cearsaf."

Intrebare: Cit de mult poate sa alerge un cearsaf ?

Patimile lui Cuvant
partea a doua – Amenintarea prostiei

Daca data trecuta am inceput cu citate din biblie, acum, conform titlului, probabil ca va asteptati sa incep cu “undeva, intr-o galaxie indepartata…” Din nefericire tortura limbii romane continua aici, “pe-un picior de plai…”. Pare-se ca zicatoarea dupa care se ghideaza creativii din categoria Toquemada este “din greseala in greseala, spre victoria finala” sau, cum ar spune Murphy, “daca un lucru poate merge prost, va merge”.Dar sa trecem la concretul care ne agaseaza bunul gust si bunul simt. Mergind linistit prin oras, vrei-nu-vrei, dai cu ochii in panouri pe care se lafaie, care mai de care, expresii timpe, schioape, scremute din minti colturoase. Asa aflam ca “N24 e principalul!”. Principalul… ce ??!! Sa ma iertati, ca n-am baut apa plata cu lamiie (sic!) dupa domnu’ Fratii Micula, da’ nu pricep. Cind pui un adjectiv parca ar trebui si un substrantiv undeva, asta din cite-mi aduc aminte de la lectiile de gramatica. Hai sa zicem ca, pentru cei citeva sute de privitori, care au aflat ca N24 e un post de televiziune, merge. Dar ce facem cu restul ? Restul probabil ca nu se uita la N24, ci se uita perplex la panoul care-i intreaba “ce fanta vrei sa fii astazi ?”. Adica… iar nu pricep. Daca vrei sa fii Fanta, macar scrii cu “F” mare de tipar. Ca daca vrei sa fii fanta, cu “f” mic de tipar… se schimba socoteala si putem abera de la fanta prin care arunci priviri in jur, pina la, scuzati, fanta doamnelor.Deja saturat de gogomaniile scrise pe toate gardurile (sic!), iti intorci fata catre televizor. Amarnica greseala, ca te pocneste din prima “batonitana” Joe. Ce face creativul cind nu stie ce sa faca ? Inventeaza cuvinte de-a-mboulea. Batonitana… Hmmm… pentru cei mai francofoni dintre noi asta ar putea insemna o napolitana de forma (sau dimensiunile ??!!) unui vapor. Pentru romanofili, cuvintul nu trezeste asociatii tocmai placute, iar cei ce au incasat un baston (zis si pulan) de politist, stiu de ce.Si atunci ne gindim la lucruri placute, la un dus cald (pe vremea asta zgribulita), cu un sampon bun pentru par. Si n-am scapat, pentru ca dupa onomatopeele orgasmice, Clairol a bagat “Hawafena” in sampon. O fi de bine, o fi o injuratura in swahili ? Hawafena asta cam suna a chimicale pe care nu ni le-am dori pe cap. Si n-avem alta alternativa decit sa trecem la Nivea, care ne ofera un “styling sclipitor” !!!? Poate nu-s eu prea dus la saloanele de coafura insa romgleza asta de Dimbovita imi suna a “furculision” curat. Si caut altceva care sa nu-mi dea aminoacizii din par la o parte. Stiati ca avem 90% aminoacizi in par ? Nici eu, da’ acu’, ca am aflat, ma bate gindul sa ma tund zero, ca acizii astia poate-mi ataca neuronii si incep sa vorbesc in limba Pantene, ca nu pot vorbi limba “cartofilor prajiti” de la McDonalds. Of, si apa aia cu care voiam sa fac dus… Nu pot s-o folosesc, pentru ca sunt un bun crestin, nu ca paginii de la Beck’s care din “apa care curge din Ceruri” fac bere. Oare cite ceruri avem noi deasupra ? Cheia e la tine.Si atunci mai bine maninc ceva. Niste paste, ca-mi plac. Si cind sa duc furculita la gura… aflu ca Monte Banato face paste cu “uou” si nu numai atit; ma trimite si pe site sa-i numar “uou”-ale. M-am conformat si-am numarat – sunt cinci. Da, cinci. Test final:
Ce are cinci oua ?
a) un barbat normal si unul cu trei;
b) doi barbati normali si unul care-a fost la vinatoare cu Nastase.

(as fi vrut sa fie) SFARSIT

Comentarii

Absolut genial domnule Rosioru! Tine-o tot asa. Articolul asta chiar mi-a placut.

Bafta si salutari de la Buzau!