Or mai fi "milioane de romani" ?


Am dat nitel cu ochii prin bloguri, sa vad ce mai spune ascultatoru' despre piata de radio din Romania. Unii sunt de parere ca Europa FM e a mai prima. Altii baga la inaintare 21 sau Kiss. Sunt si destui fani DEEA. Pentru ei, o veste (buna,proasta). DEEA a fost achizitionat de trustul Lagardere (stiti voi, 21, Europa). Se pare ca, dupa ce 21 isi va lua frecventele necesare din retea, ce ramane isi va pastra formatul. Asa ca, houseri, nu disperati. Revenind la ideea principala, sa discutam putin despre caramida cu care-si da in piept Europa FM. Exista doua aspecte ale problemei; cel cantitativ si cel calitativ. Cantitativ, Europa e a mai prima, ca doar are licenta nationala, chiar daca-si bate joc de ea pe ici pe colo, pe unde, in loc de Europa FM, prinzi muste. Calitativ... Ia sa vedem: Modern Talking, Bad Boys Blue, CC Catch in proportie destul de enervanta. Mai nou, Milli Vanilli, East 17, Corona, Fun Factory si alte "usurele" de gen. Mda, daca mergi pe principiul "prosti, da' multi", poti face cifre mari, dar daca ai cit de cit demnitate, nu-ti face un titlu de glorie din asta. Mai ales cind alte radio-uri isi respecta statutul (si ascultatorii). Hai sa vedem ce alternative ar fi: Guerrilla (da' o mai scapa si ei pe de laturi), Magic FM (da' repeta muzica din greu), Romantic (o surpriza placuta), City FM ( pentru cei mai "metalici"), RFI (pentru elevati) si sumedenie de radio-uri mici, gen Activ FM, Total sau nou lansatul Smart FM. Fireste ca m-am referit la cei care difuzeaza muzica decenta, pentru ca, altfel, de MTV-uri pe radio e plina scala.

N-am fost niciodata un mare fan al sondajelor, poate si pentru ca urasc spiritul de turma, inregimentarea, claustrarea intr-o anume "categorie". Pentru mine, fiecare om e o entitate unica, bine definita. Chiar si manelistii...

De asta, previziunea mea, in conditiile actuale, e ca Europa FM va deveni, nu peste multa vreme, "un radio de sute de mii de romani". Ceea ce pentru un radio comercial national e foarte putin.

Dar om trai si-om vedea, sau mai bine zis, om asculta.

Comentarii

Ma indoiesc de faptul ca Europa va ajunge un radio de sute de mii de oameni. Un radio de sute de mii de oameni e unul din Buzau. Asa se recomanda cel putin... "Pentru tine, si alte sute de mii de oameni". Faptul ca Europa a trecut pe un format mai... dance '90 nu e un lucru rau. De ce? Eu sincer aud al dracu de multi oameni care zic... bai nene da' muzica d'aia dance din 90 nu mai da nimeni? Parca a intrat in pamant si nu a existat. Eu zic ca nu ar fi rau sa se deschida un radio in tara asta care sa promoveze numai asa ceva, avand in vedere faptul ca radiourile online specializate asa ceva, ating cotele maxime de ascultatori suportate de server. Asta spune foarte multe. Stii cum se spune pana la urma... fiecare om cu gusturile lui. Nu te invinovatesc de faptul ca nu-ti place muzica respectiva, dar asta nu inseamna ca majoritatii ii displace aceasta muzica. Sa nu uitam ca in Romania a fost genul de muzica ce a primat pana sa apara rahaturile de manele.

Deci daca Europa alege acest drum eu nu cred ca va fi unul gresit. Pentru ca vor veni pe frecventa cei care vor dori sa-si aduca aminte de "vremurile bune".
Ca fapt divers, verifica ce audiente are online Europa pe la orele amiezii.
Toate cele bune! ;)
Catalin a spus…
Sigur ca putem face o intreaga discutie despre muzica dance '90, de ce a aparut ea, cum a aparut, care-au fost exponentii de baza... O sa ma rezum doar la citeva aspecte. Muzica dance '90 a aparut ca un gest de fronda europeana ca reactie la Soul-R'N'B-Rap-ul american. A fost poate si explozia in muzica a "garajistilor", cei care aveau si ei acasa un calculator si programele de bum-bum, chiar daca pe scena invarteau la platane de ziceai ca iau foc. Dance-ul anilor 90 (nu ca acum s-ar fi schimbat ceva) a fost victoria consumismului in fata calitatii. Promovati intensiv pe radio-uri, ajutati de shitlikers ca MTV, inmultiti ca ciupercile dupa ploaie (ca deh, era mai ieftin sa faci un clip cu alde Technotronic), au dat navala in urechile noastre cu refrene in trei note si acompaniament gen demo de orga ieftina. Ca s-o spun pe scurt, in opinia mea (retineti, in opinia mea!!!), dance-ul anilor '90 a fost echivalentul manelelor de acum. In ceea ce priveste audienta Europa FM... Din ce in ce mai multi oameni au prin masini setate posturi ca Magic FM sau Romantic. Iar daca o luam prin comparatie, hai sa comparam cifrele de la precedentele sondaje cu cele actuale.
Vorba lui Vacaroiu, parerea mea...
Se poate sa fie ca tine, insa nu trebuie sa uitam ca daca nu era dance-ul si tehno-ul din 90, nu mai exista muzica house sau muzica de club din ziua de azi dupa care pana si americanii sunt lesinati mai nou. Deci pana la urma ne-am impus si noi cu ceva ceea ce eu zic ca e un lucru bun. Si hai sa privim partea pozitiva... house-ul nu e o muzica asa rea.
Catalin a spus…
Korect, fata de manele, e de preferat un house de bun simt.
vlad a spus…
Hmmm... E bine ca judeci din buricele degetelor o piata intreaga de radio. E bine ca nu esti in turma, ceea ce fireste te face un ascultator atipic, nu foarte cautat de posturile de radio pe care le-ai enumerat. Asta insa nu justifica o vaga cunoastere a fenomenului, analizata insa cu ochiul specialistului. Muzica difuzata de un post de radio serios este difuzata dupa ceea ce se numeste audit. Adica se face un sondaj de opinie pe targetul selectat, dupa care se stabileste prioritatea in play list. Au trecut boemele vremuri cand dj-ul venea cu muzica de acasa si alegea el muzica. Apoi povestea aia cu "daca ai cat de cat demnitate" nu prea tine. Europa FM este un post privat, deci nu papa banii de la buget. Culturalizarea maselor se face pe riscul tau, iar de cele mai multe ori culturalizarea asta inseamna faliment sigur. Nu sunt vreun ghicitor sa iti spun daca Europa devine sau nu un radio de sute de mii de romani. Pot insa sa iti spun ca nu e deloc putin chiar si asa. Un radio intra in cartile firmelor de publicitate de indata ce a trecut pragul de 30 de mii de ascultatori (vrbind de nivel local. Daca vrei povestim cu cat se vinde publicitatea in functie de numarul de ascultatori si cam cat trebuie sa fie mia de ascultatori pentru ca reclama sa fie rentabila. Pentru ca pe radio dupa studii aprofundate s-a demonstrat ca publicitatea radio conteaza pentru firma care o face doar in proportie de 0,68%). E drept insa ca o scadere de sute de mii ascultatori ( ca sa ajunga la nivelul prognozat de tine) e cah. Oricum, inainte sa judeci piata asta, parol n-ar fi rau sa te documentezi putin. Stiu ca Romania e tara in care totul se fura, inclusiv meseria, dar totusi...